artyści 2024
Wykonawcy:
Magdalena Podkościelna - sopran
Catalina Bertucci - sopran
Margot Oitzinger - alt
Zoltan Megyesi - tenor
Peter Kooij - bas
Michał Dembiński - bas
BAROQUE COLLEGIUM 1685 - CHÓR i ORKIESTRA
Chór w składzie:
soprany I: Liliana Pociecha, Anna Zawisza, Maria Babicz-Korczak
soprany II: Katarzyna Tekielska, Katarzyna Krajewska, Ewa Splewińska
alty: Daniel Oktawian Piotrowski, Magdalena Bartnikowska-Biernat,
Maria Jakabova, Karolina Korzyb
tenory: Paweł Pecuszok, Piotr Windak, Grzegorz Wollmann
basy: Kajetan Biernat, Kamil Poniatowski, Michał Dembiński, Marcin Krajewski
Orkiestra w składzie:
Trąbka I - Marian Magiera,
Trąbka II - Petr Jurášek,
Trąbka III - Paweł Durowski
Kotły - Tomasz Sobaniec
Flet I - Marek Špelina
Flet II - Radka Kubínová
Obój I - Marek Niewiedział
Obój II - Patrycja Leśnik-Hutek
Fagot - Kryštof Lada
Skrzypce I - Magdalena Malá, Eva Kalová
Skrzypce II - Sarah Flögel, Markéta Langová
Altówka - Lýdie Cillerová
Wiolonczela - Marek Štryncl
Kontrabas - Ondřej Štajnochr
Pozytyw organowy- Iva Štrynclova
Kierownictwo muzyczne/dyrygent: Agnieszka Żarska
Trąbka II - Petr Jurášek,
Trąbka III - Paweł Durowski
Kotły - Tomasz Sobaniec
Flet I - Marek Špelina
Flet II - Radka Kubínová
Obój I - Marek Niewiedział
Obój II - Patrycja Leśnik-Hutek
Fagot - Kryštof Lada
Skrzypce I - Magdalena Malá, Eva Kalová
Skrzypce II - Sarah Flögel, Markéta Langová
Altówka - Lýdie Cillerová
Wiolonczela - Marek Štryncl
Kontrabas - Ondřej Štajnochr
Pozytyw organowy- Iva Štrynclova
Kierownictwo muzyczne/dyrygent: Agnieszka Żarska
Baroque Collegium 1685 - Chór & Orkiestra
"Baroque Collegium 1685 konkuruje z najlepszymi europejskimi zespołami
barokowymi i zasługuje na wszelkie możliwe wsparcie,
aby móc kontynuować swoją muzyczną misję."
barokowymi i zasługuje na wszelkie możliwe wsparcie,
aby móc kontynuować swoją muzyczną misję."
Andreas Scholl
Kiedrich, wrzesień 2024
Międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685 Kiedrich, wrzesień 2024
prezentuje dzieła oratoryjno-kantatowe w nurcie wykonawstwa historycznego.
Zespół zadebiutował w 2016 r. Oratorium Wielkanocnym J.S.Bacha
BWV 249. Założycielką i kierownikiem artystycznym Baroque Collegium 1685
jest Agnieszka Żarska.
Collegium zrzesza pełnych pasji, profesjonalnych śpiewaków oraz
renomowanych instrumentalistów i wirtuozów nurtu HIP, związanych z
najważniejszymi europejskimi ośrodkami muzyki barokowej. Jest zapraszany
do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych (Iubilaei Cantus,
Festiwal im. G.G.Gorczyckiego, Bach200UW, Barokowe Eksploracje,
Festiwal Oper Barokowych Dramma per musica, Bydgoska Scena Barokowa)
zyskując coraz szersze uznanie kręgów .
Zespół współpracuje z wybitnymi solistami, uznanymi autorytetami i interpretatorami
muzyki barokowej o międzynarodowej renomie: Peterem Kooijem,
Andreasem Schollem, Olgą Pasiecznik, Krystianem Krzeszowiakiem,
Benediktem Kristjanssonem. Collegium może poszczycić się pierwszymi w Polsce
nagraniami audio/video live Oratorium “Saul” G.F.Haendla, Kantat oraz
Oratoriów J.S.Bacha, transmitowanych kilkakrotnie na antenie TVP Kultura,
z udziałem grona znakomitych solistów.
W 2024 r. ukazał się nakładem wydawnictwa Ars Sonora dwupłytowy album
„Baroque Collegium 1685/Agnieszka Żarska LIVE” z udziałem wybitnych
solistów, stanowiący podsumowanie dotychczasowego dorobku Zespołu.
Zespół jest laureatem nagrody "Muzyczne Orły" edycja 2024 w kategorii Wydarzenie Roku.
Peter Kooij - bas/baryton
Należy do grona najlepszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie.
Studia muzyczne rozpoczął w klasie skrzypiec, a edukację wokalną kontynuował
pod kierunkiem Maxa van Egmonda w Konserwatorium im. Sweelincka w
Amsterdamie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Peter Kooij ma w dorobku ponad
150 wydawnictw fonograficznych nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych,
takich jak Sony, Phillips, Virgin Classics, Erato, EMI, BIS i innych. Występował na
całym świecie, m.in.: w Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein w Wiedniu,
nowojorskiej Carnegie Hall, Royal Albert Hall w Londynie, Teatro Colón w Buenos
Aires, Filharmonii w Berlinie, Palais Garnier w Paryżu i Suntory Hall w Tokio, pod
batutą takich dyrygentów, jak: Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Masaaki Suzuki,
Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Sigiswald Kuijken, Sir Roger
Norrington i Ivan Fisher.
Jest dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble Vocal Européen. Wykładał w
Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w
Hanowerze. Jest profesorem Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, oraz
Królewskiego Konserwatorium w Pradze, a od 2013 r. także Wyższej Szkoły Sztuk
Pięknych w Bremie. Artysta prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji,
Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Finlandii, Japoniii Polsce. Peter Kooij został w 2016 roku
nagrodzony prestiżowym Medalem Bachowskim w Lipsku, przyznawanym dla
najważniejszych propagatorów muzyki Bacha na świecie.
Margot Oitzinger - alt
Urodziła się w Grazu, gdzie też ukończyła Uniwersytet Sztuki w klasie śpiewu.
Doskonaliła swoje umiejętności podczas wielu kursów mistrzowskich, w tym
prowadzonych przez takie znakomitości jak Emma Kirkby oraz Peter Kooij.
W 2008 roku została laureatką Międzynarodowego Konkursu J.S.Bacha w Lipsku
oraz, w 2006 r., konkursu dla śpiewaków barokowych w Chimay w Belgii.
Jako solistka regularnie współpracuje z czołowymi zespołami
barokowymi, takimi jak: Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan,
Concerto Copenhagen, L‘Orfeo Barockorchester, Wiener Akademie, Bach Consort,
Le Concert Lorrain, Dunedin Consort, Sette voci i wieloma innymi.
Jej repertuar koncertowy obejmuje partie altowe wielu oratoriów,
kantat i oper przede wszystkim z epoki baroku ale też muzykę klasyczną oraz
współczesną. Wielokrotnie występowała w ramach renomowanych festiwali
europejskich, takich jak: Festival Crete Senesi (pod batutą Philippe Herreweghe),
Bachfest Leipzig (pod batutą Petera Neumanna oraz Hermanna Maxa),
Festival voor oude Muziek Utrecht (pod batutą Masaaki Suzuki oraz
Lorenzo Ghielmi),a także Musikfestival Bremen, Schützfest Dresden,
Bachfest Salzburg, Haendel Festspiele Halle, Festival de musique de la
Chaise Dieu oraz Styriarte.
Zrealizowała nagrania dla wielu wytwórni płytowych, przede wszystkim: Deutsche
Harmonia Mundi (J.Haydn Arie per un'Amante), Linn records (J.S.Bach, Msza h-moll,),
Challenge Records (W.A.Mozart, Bezulia liberata), Querstand (G.P.Telemann Kantaty),
CPO (H.Schütz Włoskie Magrygały), a ponadto: J.S. Bach- Stiftung (J.S.Bach, Kantaty).
Zoltan Megyesi - tenor
Urodził się w Szeged na Węgrzech, gdzie ukończył studia wokalne w Filii Akademii
im. Franciszka Liszta, pod kierunkiem Valérii Berdál. Jednocześnie uzyskał tytuł
doktora matematyki. Jest laureatem konkursu w Weronie na rolę w „Orfeuszu”
Monteverdiego oraz Międzynarodowego Konkursu Muzyki Sakralnej w Rzymie.
Jego repertuar obejmuje dzieła sakralne i operę od Baroku po współczesność,
a także cykle pieśni Schumanna, Schuberta oraz Brittena.
Artysta specjalizuje się w rolach mozartowskich, często też wykonuje partie
ewangelisty w bachowskich Pasjach.
Koncertuje w wielu krajach Europy, a także w USA, Japonii i Korei Południowej.
Jego kreacje operowe i oratoryjno – kantatowe obejmują role w
produkcjach kierowanych przez znakomitych dyrygentów: Ádáma Fischera
(Monteverdi: Tancredi e Clorinda, Haydn: Salve Regina, Mozart: Ascanio in Alba
– transmisja Radia Duńskiego, Helmutha Rillinga (Händel: Messiah, J. S. Bach:
St Matthew Passion, etc.) oraz Ivána Fischera (Philharmonie Köln,
Brugge Concertgebouw and Wiener Konzerthaus).
W 2018 zadebiutował na scenie Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu oraz Opery w
Nicei. Zoltan Megyesi regularnie współpracuje z Węgierską Operą Narodową w
Budapeszcie, a jego repertuar obejmuje m.in. role: Tamino(Mozart: Die Zauberflöte),
Tito (Mozart: La clemenza di Tito), Almaviva (Rossini: Il Barbiere di Siviglia), Orfeo
(Haydn: Orfeo ed Euridice) oraz Pylades (Gluck: Iphygenie auf Tauris).
W 2011 oraz w 2017 r. roku artysta zebrał świetne recenzje w Nowym Jorku,
za rolę Don Ottavio w Don Giovannim W.A. Mozarta.
Magdalena Podkościelna - sopran
Magdalena Podkościelna - odbyła studia wokalne praktyki historycznej
w klasach: Marii Cristiny Kiehr (Trossingen), Emmy Kirkby (Londyn),
Petera Kooija (Den Haag) oraz w Scholi Cantorum Basiliensis (Szwajcaria).
Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in.: Austria Barock Akademie,
Vantaa Barokki Helsinki, Palazzo Ricci Montepulciano, w klasach
Maríi Cristiny Kiehr, Susanny Rydén, Jilla Feldmana, Boba van Asperena
i wielu inych. Jest dwukrotną laureatką renomowanej nagrody Fundacji
Jutta A. Palmer-Laeiszhalle Hamburg.
Sopranistka koncertuje z takimi muzykami, jak: Jordi Savall
/Le Concert des Nations/Hesperion XXI, Capella Reial de Catalunya,
Philippe Herreweghe/ Collegium Vocale Gent, Roland Wilson/Köln,
Manfred Cordes/ Weser Renaissance, Lauten Compagney, Hermann Max,
Frieder Bernius, Ensemble Amarcord, Lorenz Duftschmid, Bach Consort Moskau
i wieloma innymi. Brała udział w nagraniach płyt CD i DVD dla uznanych
wytwórni oraz rozgłośni radiowych i dla telewizji m.in.: Sony Music, CPO,
Alia vox, outhere MUSIC; telewizje niemieckie: NDR, WDR, Bayerischer Rundfunk
oraz Ö1 Austria; Polskie Radio, TV 2 Polska, TV Polonia; Radio Rossija-Moskwa,
Europäisches Parlament, ARTE- France. Ponadto zrealizowała wiele płyt CD
pod dyrekcją Friedera Berniusa.
Artystka koncertuje w najlepszych salach Europy i świata m.in.:
Auditorium Barcelona & Palau de la Musica, Auditorio Nacional de Música
in Madrid, Sevilla; Milano LaVerdi, Teatro Perugia, Verona, Varese, Parma,
Palazzo Montepulciano, Théâtre des Champs-Élysées Paris, Château de Versailles,
BBC Proms-London; Tchaikovsky Concert Hall w Moskiwie & Mariinski -
Theater w Sankt Petersburgu; a ponadto w Danii, Austrii, Belgii, Hollandii,
Schwajcarii, Luxemburgu, Japonii, Chinach, Taiwanie, Korei Pd., Kanadzie,
Guatemali, Argentinie, Izraelu, El Salvadorze, Czechach, Finlandii, Norwegii, Polsce itd.
w ramach renomowanych festiwalach : Bachfest Leipzig, Händel-Festspielen Halle,
Offenes Palais Dresden, Elbphilharmonie Hamburg, Laeiszhalle Hamburg,
Berliner Dom, Misteria Paschalia –Kraków. Brała udział w produkcjach operowych
współpracując z takimi teatrami ,jak : Theater Oostende, Theaterfestival in Veere,
Théâtre National Wallonie-Bruxelles, KVS Theater, Floraliënhal Gent, Oostende,
Amphithéâtre in Namur, Le Mans-Grand Théâtre.
Magdalena Podkościelna prowadzi ponadto kursy mistrzowskie w
Montepulciano (Palazzo Ricci).
Catalina Bertucci - sopran
Dzięki swojemu promiennemu, ciepłemu głosowi chilijsko-włoska sopranistka
Catalina Bertucci zyskała sobie uznanie na scenach muzycznych Ameryki i Europy.
Jest laureatką konkursów, w tym „Vokal Genial” (Monachium) i Międzynarodowego
Konkursu Muzycznego im. Dr. Luisa Sigalla w Viña del Mar (Chile), podczas których
jej wybitny talent szybko zwrócił znaczną uwagę.
Po okresie spędzonym w zespole w Detmold Opera, Catalina Bertucci rozpoczęła
karierę freelancera jako śpiewaczka koncertowa, operowa i recitalowa.
Występowała w najbardziej znanych salach koncertowych,
operach i festiwalach w Ameryce Południowej i Europie. Śpiewała Paminę
pod batutą Diego Fasolisa w Operze w Lozannie, występowała gościnnie w
Vienna Volksoper (w Czarodziejskim flecie z Giannim Schicchi), Landestheater Linz,
w operach Wiesbaden, Darmstadt, Drezna i Santiago (Chile), na Knechtsteden Early
Music Festival i na Halle Handel Festival. Występowała również na koncertac z
Orkiestrą Gewandhaus w Lipsku oraz z Chórem Chłopięcym Thomaskirche w
Lipsku pod dyr. Gottholda Schwarza i Andreasa Reize, ponadto koncertowała
z Hansem-Christophem Rademannem i Gaechinger Cantorey, a także odbyła
trasę koncertową śpiewając świeckie kantaty Bacha z Amsterdam Baroque Orchestra
pod dyr. Tona Koopmana, w tym w Vienna Konzerthaus i Filharmonii Narodowej
w Warszawie.
Catalina Bertucci wystąpiła w kilku produkcjach CD, w tym w Dornröschen Carla
Reineckego (cpo), Luther in Worms z Concerto Köln pod dyrekcją
Hermanna Maxa (cpo), operze "Feuersnot" Richarda Straussa z Monachijską Orkiestrą
Radiową pod batutą Ulfa Schirmera oraz VISION BACH z Hansem-Christophem
Rademannem i Gaechinger Cantorey.
W 2019 r. zadebiutowała jako Sophie w "Rosenkavalier" Straussa w Santiago
Municipal Theatre (Chile) oraz dała recital w Teatro del Lago w Frutillar (Chile) w
towarzystwie znanego pianisty Lied Helmuta Deutscha, z którym w 2023 r. nagrała
Album Lied-Casado (Regie: Jay Scheib).
Catalina Bertucci studiowała śpiew na Universidad Católica w Chile, w Hochschule
für Musik w Kolonii u prof. Barbary Schlick oraz w Hochschule für Musik w Detmold
u prof. Gerhild Romberger.
fot.M.Schmidt
Michał Dembiński - bas
Studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Był członkiem Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Teatralnych, jako aktor,
scenarzysta i współautor muzyki do kilkunastu autorskich spektakli
dzieci i młodzieży. Jeden z pomysłodawców powstania zespołu męskiego
Concentus, skupiającego się na wykonawstwie chorału gregoriańskiego,
polifonii renesansowych, muzyki wczesnego baroku ale także utworów z
pogranicza muzyki rozrywkowej (dwudziestolecie międzywojenne).
Ważne miejsce w jego działalności artystycznej obejmuje kameralistyka,
w szczególności twórczość Franza Schuberta oraz innych kompozytorów
okresu romantyzmu. Od blisko dekady głównym polem działalności artysty
jest wykonywanie muzyki barokowej.
Podczas studiów zadebiutował w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, w spektaklu
„Sen nocy letniej” Benjamina Brittena, jako Spock.
Do jego najważniejszych ról teatralnych i operowych należą m.in.:
"Cezary idzie na wojnę" jako Cezary, reż. Cezary Tomaszewski, Komuna Warszawska
„Gwałt na Lukrecji” jako Collatinus, reż. Kamila Siwińska, Miskolc Festival
"Vanda", A. Dvořák, jako Velkokněž, reż. Karolina Sofulak, Opera Rara - Kraków
"Czarodziejska Góra", P.Mykietyn, jako Wehsal, reż. Andrzej Chyra, Malta Festiwal
- Poznań; "Zwycięstwo nad słońcem", S. Wojciechowski, jako Aleksiej Kruczynoch,
reż. Krzysztof Garbaczewski, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie
„Mahagonny. Afterparty” K.Weill/K.Głowicka – jako Jimmy/biznesmen, reż. Krystian
Lada, Teatr Studio
Na stałe współpracuje z czołowymi europejskimi zespołami, specjalizującymi się w
wykonawstwie muzyki barokowej, min. : Collegium 1704, Le Poeme Harmonique,
Capella Cracoviensis, Baroque Collegium 1685.
Jako solista oraz śpiewak ensemblowy brał udział w wielu festiwalach muzycznych
jak i teatralnych, takich jak: Misteria Paschalia, Bregenzer Festspiele, Bachfest Leipzig,
Sacrum Profanum, Malta Festiwal, La Chase Dieu Festival, Festival d`Automne,
Festiwal Bachowski w Świdnicy i wielu innych.
Laureat krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych, min: I miejsce i wyróżnienie
podczas X Międzyuczelnianego konkursu wykonawstwa pieśni polskiej im.Edmunda
Kossowskiego w Warszawie, I miejsce i wyróżnienie dla najlepszego głosu basowego,
podczas III Międzynarodowego konkursu w Ueckermunde (Niemcy), wyróżnienie na
XIV konkursie „W kręgach muzyki słowiańskiej” w Katowicach.
Agnieszka Żarska - kierownictwo muzyczne/dyrygent
Muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury,
fundraiser (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem,
podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ).
Współzałożycielka stowarzyszenia Szczawnicki Chór Kameralny,
inicjatorka i kierownik projektów artystycznych stowarzyszenia.
Pomysłodawczyni, dyrektor artystyczny i organizacyjny Międzynarodowego
Festiwalu Barokowe Eksploracje (14. edycji) nagrodzonego w
2015 r. „Perłą Pienin” za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce
i za granicą, a także w 2019 r. międzynarodowym certyfikatem
jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym europejskim festiwalom.
W ramach Barokowych Eksploracji koordynuje i prowadzi
oratoryjno-kantatowe premiery i recitale wirtuozowskie oraz organizuje
polskie premiery barokowych oper. Realizuje autorskie projekty edukacyjne,
propagujące muzykę i sztukę Baroku wśród szerokiej publiczności,
w tym dzieci i młodzieży.
Agnieszka Żarska jest założycielką, kierownikiem artystycznym i dyrygentem
międzynarodowego Baroque Collegium 1685 - Chór i Orkiestra,
zrzeszającego grono znakomitych śpiewaków i instrumentalistów wirtuozów
z wielu krajow Europy. Jako dyrygent zrealizowała m.in. szeroki wybór
Kantat J.S.Bacha w tym „Weihnachtsoratorium” BWV 248;
Oratorium „Saul” i Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F.Haendla,
ponadto dzieła C. Monteverdiego, M.A. Charpentiera, M.R. Delalande,
G.Ph. Telemanna, A.Campry, muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa,
M.Mielczewskiego, M.Zieleńskiego, S.S.Szarzyńskiego, G.G.Gorczyckiego,
muzykę z archiwum w Kromieryżu.
Koncertowała na Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji,
podczas prestiżowych wydarzeń m.in.: BACH 200 UW oraz
Festiwal Gorczyckiego.
Kontynuje współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych interpretatorów
muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem - Peterem Kooijem,
ze sławnym niemieckim kontratenorem Andreasem Schollem oraz znakomitą
sopranistką Olgą Pasiecznik. Jako pierwszy polski dyrygent, na zaproszenie
Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, poprowadziła
Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z Peterem Kooijem w roli tytułowej
oraz zrealizowała nagranie live audio/video tego dzieła, a także
Kantat i Oratoriów J.S.Bacha, transmitowanych na antenie TVP Kultura.
W 2023 roku zaprezentowała wraz ze swoimi Zespołami i gronem wybitnych
solistów Wielką Mszę h-moll J.S.Bacha zarejestrowaną audio/video.
Jest pomysłodawczynią, koordynatorem i kierownikiem artystycznym
Barokowych Wokalnych Kursów Mistrzowskich w Szczawnicy,
dedykowanych młodym śpiewakom, pragnącym związać swoje kariery
z wykonawstwem muzyki dawnej.
W 2024 r. Agnieszka Żarska nagrała cykl autorskich felietonów pt.:
„Muzyczne środy z Bachem i Baroque Collegium 1685”
poświęconych omówieniu i przybliżeniu Wielkiej Mszy h- moll
J.S.Bacha i opublikowanych w formie podkastu.
fot. Mami Studio