artyści 2024
Andreas Scholl
„Andreas Scholl ma najbardziej zachwycający głos kontratenorowy
na świecie. Podczas prezentowanych przez niego trzech arii Haendla,
blisko 6000 ludzi ledwo odważyło się oddychać”. (The Times)
Artysta był nominowany do nagrody Grammy, jest zdobywcą wielu
nagród i wyróżnień, w tym Nagrody Kulturalnej Państwa Hesji, którą
otrzymał wraz z żoną, pianistką Tamar Halperin, ECHO Award,
Gramophone Award i Edison Award.
Był pierwszym kontratenorem, który pojawił się na prestiżowym koncercie
the Last Night of the Proms w Londynie. W ciągu trzech dekad kariery
Andreas Scholl wydał serię niezwykłych nagrań solowych nagrywając
dla wytwórni Decca album „Wanderer” – we współpracy z Tamar Halperin
oraz „O Solitude” – album w całości dedykowany muzyce Purcell’a z
orkiestrą Accademia Bizantina, który zdobył nagrodę
BBC Music Magazine 2012, a ponadto: „Arias for Senesino, Heroes”
– płyta z ariami Händla, Mozarta, Hassego i Glucka, „ A Musicall Banquet,
Arcadia”- zbiór rzadkich i niepublikowanych kantat kompozytorów z rzymskiego
„Koła Arkadii”, „Wayfaring Stranger” – wybór specjalnie zaaranżowanych
angielskich i amerykańskich pieśni ludowy z Orpheus Chamber Orchestra,
Kantaty J.S. Bacha z Kammerorchester Basel oraz wybór motetów
Antonia Vivaldiego z Australijską Orkiestrą Brandenburską.
Jego bogata dyskografia bejmuje również nagrania dla Deutsche Grammophon
– Oratoria: „Solomon” i „Saul” G.F. Haendla, pod dyrekcją Paula McCreesha,
a także dla Harmonia Mundi: „Stabat Mater” Vivaldiego; „Maddalena ai piedi di Cristo”
Caldary; oraz album „Crystal Tears” z pieśniami Johna Dowlanda.
Jego wydawnictwa DVD obejmują takie produkcje haendlowskich oper,
jak: „Giulio Cesare” (zarówno dla Decca, jak i Harmonia Mundi), „Rodelinda” (Warner)
oraz „Partenope” (Decca). Jedną z ostatnich produkcji z udziałem artysty jest
płyta „Small Gifts of Heaven”- wybór arii altowych J.S.Bacha w ramach współpracy
z Dorothee Oberlinger i Ensemble 1700 , wydana dla wytwórni Sony.
Najnowsze projekty Andreasa Scholla to m.in. „The Twilight People” - program
recitalowy we współpracy z Tamar Halperin, realizowany w prestiżowych salach
koncertowych takich jak: Concertgebouw, deSingel i Wigmore Hall, recitale z
Edinem Karamazowem z serii „Les Grandes Voix” oraz współpraca z Orkiestrą
Kameralną Musica Viva i Alexandrem Rudinem.
Najbardziej znaczące role operowe Andreasa Scholla to Giulio Cesare, w której to
debiutował w Operze Frankfurckiej oraz w Théâtre des Champs-Elysées i na
Salzburger Festspiele w 2012 r., dzieląc scenę ze słynną Cecilią Bartoli.
Wystąpił także jako Bertarido („Rodelinda”- Haendel) , debiutując w tej roli
zarówno na Glyndebourne Festival Opera,jak też na scenie The Metropolitan Opera
obok znakomitej śpiewaczki Renée Flaming.
Występy koncertowe Andreasa Scholla obejmowały koncerty z
Filharmonikami Berlińskimi, Filharmonikami Nowojorskimi, Concertgebouworkest,
Boston Symphony Orchestra i wszystkimi czołowymi orkiestrami barokowymi
na świecie. Jest regularnym gościem licznych zespołów kameralnych
m.in. Kammerorchester Basel, Zürcher Kammerorchester, Tel Aviv Soloists oraz
Vienna Morphing Orchestra, z którą intensywnie pracował nad twórczością Arvo Pärta.
Urodzony w rodzinie śpiewaków w Eltville nad Renem, niedaleko Wiesbaden,
otrzymał wczesne wykształcenie muzyczne w Kiedricher Chorbuben,
chórze z 650-letnią tradycją. Później studiował u Richarda Levitta i René Jacobsa
w Schola Cantorum Basiliensis.
Źródło: Felsner Artist
Tłumaczenie: Agnieszka Żarska
Fot.Marco Borggreve
Agnieszka Żarska
Muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury,
fundraiser (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem,
podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ).
Współzałożycielka stowarzyszenia Szczawnicki Chór Kameralny,
inicjatorka i kierownik projektów artystycznych stowarzyszenia.
Pomysłodawczyni, dyrektor artystyczny i organizacyjny Międzynarodowego
Festiwalu Barokowe Eksploracje (14. edycji) nagrodzonego w
2015 r. „Perłą Pienin” za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce
i za granicą, a także w 2019 r. międzynarodowym certyfikatem
jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym europejskim festiwalom.
W ramach Barokowych Eksploracji koordynuje i prowadzi
oratoryjno-kantatowe premiery i recitale wirtuozowskie oraz organizuje
polskie premiery barokowych oper. Realizuje autorskie projekty edukacyjne,
propagujące muzykę i sztukę Baroku wśród szerokiej publiczności,
w tym dzieci i młodzieży.
Agnieszka Żarska jest założycielką, kierownikiem artystycznym i dyrygentem
międzynarodowego Baroque Collegium 1685 - Chór i Orkiestra,
zrzeszającego grono znakomitych śpiewaków i instrumentalistów wirtuozów
z wielu krajow Europy. Jako dyrygent zrealizowała m.in. szeroki wybór
Kantat J.S.Bacha w tym „Weihnachtsoratorium” BWV 248;
Oratorium „Saul” i Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F.Haendla,
ponadto dzieła C. Monteverdiego, M.A. Charpentiera, M.R. Delalande,
G.Ph. Telemanna, A.Campry, muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa,
M.Mielczewskiego, M.Zieleńskiego, S.S.Szarzyńskiego, G.G.Gorczyckiego,
muzykę z archiwum w Kromieryżu.
Koncertowała na Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji,
podczas prestiżowych wydarzeń m.in.: BACH 200 UW oraz
Festiwal Gorczyckiego.
Kontynuje współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych interpretatorów
muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem - Peterem Kooijem,
ze sławnym niemieckim kontratenorem Andreasem Schollem oraz znakomitą
sopranistką Olgą Pasiecznik. Jako pierwszy polski dyrygent, na zaproszenie
Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, poprowadziła
Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z Peterem Kooijem w roli tytułowej
oraz zrealizowała nagranie live audio/video tego dzieła, a także
Kantat i Oratoriów J.S.Bacha, transmitowanych na antenie TVP Kultura.
W 2023 roku zaprezentowała wraz ze swoimi Zespołami i gronem wybitnych
solistów Wielką Mszę h-moll J.S.Bacha zarejestrowaną audio/video.
Jest pomysłodawczynią, koordynatorem i kierownikiem artystycznym
Barokowych Wokalnych Kursów Mistrzowskich w Szczawnicy,
dedykowanych młodym śpiewakom, pragnącym związać swoje kariery
z wykonawstwem muzyki dawnej.
W 2024 r. Agnieszka Żarska nagrała cykl autorskich felietonów pt.:
„Muzyczne środy z Bachem i Baroque Collegium 1685”
poświęconych omówieniu i przybliżeniu Wielkiej Mszy h- moll
J.S.Bacha i opublikowanych w formie podkastu.
fot. Mami Studio
Baroque Collegium 1685
Międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685 - Chór & Orkiestra
prezentuje dzieła oratoryjno-kantatowe w nurcie wykonawstwa historycznego.
Zespół zadebiutował w 2016 r. Oratorium Wielkanocnym J.S.Bacha
BWV 249. Założycielką i kierownikiem artystycznym Baroque Collegium 1685
jest Agnieszka Żarska.
Collegium zrzesza pełnych pasji, profesjonalnych śpiewaków oraz
renomowanych instrumentalistów i wirtuozów nurtu HIP, związanych z
najważniejszymi europejskimi ośrodkami muzyki barokowej. Jest zapraszany
do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych (Iubilaei Cantus,
Festiwal im. G.G.Gorczyckiego, Bach200UW, Eksploracje, Festiwal Oper
Barokowych Dramma per musica, Bydgoska Scena Barokowa)
zyskując coraz szersze uznanie kręgów opiniotwórczych oraz szerokiej
publiczności.
Zespół współpracuje z wybitnymi solistami, uznanymi autorytetami i interpretatorami
muzyki barokowej o międzynarodowej renomie: Peterem Kooijem,
Andreasem Schollem, Olgą Pasiecznik, Krystianem Krzeszowiakiem,
Benediktem Kristjanssonem. Collegium może poszczycić się pierwszymi w Polsce
nagraniami audio/video live Oratorium “Saul” G.F.Haendla, Kantat oraz
Oratoriów J.S.Bacha, transmitowanych kilkakrotnie na antenie TVP Kultura,
z udziałem grona znakomitych solistów.
W 2024 r. ukazał się nakładem wydawnictwa Ars Sonora dwupłytowy album
„Baroque Collegium 1685/Agnieszka Żarska LIVE” z udziałem wybitnych
solistów, stanowiący podsumowanie dotychczasowego dorobku Zespołu.