artyści 2023

Andreas Scholl - alt , J.S.Bach, Missa BWV 232
„Andreas Scholl ma najbardziej zachwycający głos kontratenorowy
na świecie. Podczas prezentowanych przez niego trzech arii Haendla,
blisko 6000 ludzi ledwo odważyło się oddychać”. (The Times)
Artysta był nominowany do nagrody Grammy, jest zdobywcą wielu
nagród i wyróżnień, w tym Nagrody Kulturalnej Państwa Hesji, którą
otrzymał wraz z żoną, pianistką Tamar Halperin, ECHO Award,
Gramophone Award i Edison Award.
Był pierwszym kontratenorem, który pojawił się na prestiżowym koncercie
the Last Night of the Proms w Londynie. W ciągu trzech dekad kariery
Andreas Scholl wydał serię niezwykłych nagrań solowych nagrywając
dla wytwórni Decca album „Wanderer” – we współpracy z Tamar Halperin
oraz „O Solitude” – album w całości dedykowany muzyce Purcell’a z
orkiestrą Accademia Bizantina, który zdobył nagrodę
BBC Music Magazine 2012, a ponadto: „Arias for Senesino, Heroes”
– płyta z ariami Händla, Mozarta, Hassego i Glucka, „ A Musicall Banquet,
Arcadia”- zbiór rzadkich i niepublikowanych kantat kompozytorów z rzymskiego
„Koła Arkadii”, „Wayfaring Stranger” – wybór specjalnie zaaranżowanych
angielskich i amerykańskich pieśni ludowy z Orpheus Chamber Orchestra,
Kantaty J.S. Bacha z Kammerorchester Basel oraz wybór motetów
Antonia Vivaldiego z Australijską Orkiestrą Brandenburską.
Jego bogata dyskografia bejmuje również nagrania dla Deutsche Grammophon
– Oratoria: „Solomon” i „Saul” G.F. Haendla, pod dyrekcją Paula McCreesha,
a także dla Harmonia Mundi: „Stabat Mater” Vivaldiego; „Maddalena ai piedi di Cristo”
Caldary; oraz album „Crystal Tears” z pieśniami Johna Dowlanda.
Jego wydawnictwa DVD obejmują takie produkcje haendlowskich oper,
jak: „Giulio Cesare” (zarówno dla Decca, jak i Harmonia Mundi), „Rodelinda” (Warner)
oraz „Partenope” (Decca). Jedną z ostatnich produkcji z udziałem artysty jest
płyta „Small Gifts of Heaven”- wybór arii altowych J.S.Bacha w ramach współpracy
z Dorothee Oberlinger i Ensemble 1700 , wydana dla wytwórni Sony.
Najnowsze projekty Andreasa Scholla to m.in. „The Twilight People” - program
recitalowy we współpracy z Tamar Halperin, realizowany w prestiżowych salach
koncertowych takich jak: Concertgebouw, deSingel i Wigmore Hall, recitale z
Edinem Karamazowem z serii „Les Grandes Voix” oraz współpraca z Orkiestrą
Kameralną Musica Viva i Alexandrem Rudinem.
Najbardziej znaczące role operowe Andreasa Scholla to Giulio Cesare, w której to
debiutował w Operze Frankfurckiej oraz w Théâtre des Champs-Elysées i na
Salzburger Festspiele w 2012 r., dzieląc scenę ze słynną Cecilią Bartoli.
Wystąpił także jako Bertarido („Rodelinda”- Haendel) , debiutując w tej roli
zarówno na Glyndebourne Festival Opera,jak też na scenie The Metropolitan Opera
obok znakomitej śpiewaczki Renée Flaming.
Występy koncertowe Andreasa Scholla obejmowały koncerty z
Filharmonikami Berlińskimi, Filharmonikami Nowojorskimi, Concertgebouworkest,
Boston Symphony Orchestra i wszystkimi czołowymi orkiestrami barokowymi
na świecie. Jest regularnym gościem licznych zespołów kameralnych
m.in. Kammerorchester Basel, Zürcher Kammerorchester, Tel Aviv Soloists oraz
Vienna Morphing Orchestra, z którą intensywnie pracował nad twórczością Arvo Pärta.
Urodzony w rodzinie śpiewaków w Eltville nad Renem, niedaleko Wiesbaden,
otrzymał wczesne wykształcenie muzyczne w Kiedricher Chorbuben,
chórze z 650-letnią tradycją. Później studiował u Richarda Levitta i René Jacobsa
w Schola Cantorum Basiliensis.
Źródło: Felsner Artist
Tłumaczenie: Agnieszka Żarska

Peter Kooij - bas, J.S.Bach, Missa BWV 232
Należy do grona najlepszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie.
Studia muzyczne rozpoczął w klasie skrzypiec, a edukację wokalną kontynuował
pod kierunkiem Maxa van Egmonda w Konserwatorium im. Sweelincka w
Amsterdamie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Peter Kooij ma w dorobku ponad
150 wydawnictw fonograficznych nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych,
takich jak Sony, Phillips, Virgin Classics, Erato, EMI, BIS i innych. Występował na
całym świecie, m.in.: w Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein w Wiedniu,
nowojorskiej Carnegie Hall, Royal Albert Hall w Londynie, Teatro Colón w Buenos
Aires, Filharmonii w Berlinie, Palais Garnier w Paryżu i Suntory Hall w Tokio, pod
batutą takich dyrygentów, jak: Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Masaaki Suzuki,
Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Sigiswald Kuijken, Sir Roger
Norrington i Ivan Fisher.
Jest dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble Vocal Européen. Wykładał w
Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w
Hanowerze. Jest profesorem Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, oraz
Królewskiego Konserwatorium w Pradze, a od 2013 r. także Wyższej Szkoły Sztuk
Pięknych w Bremie. Artysta prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji,
Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Finlandii, Japoniii Polsce. Peter Kooij został w 2016 roku
nagrodzony prestiżowym Medalem Bachowskim w Lipsku, przyznawanym dla
najważniejszych propagatorów muzyki Bacha na świecie.

Olga Pasiecznik (Pasichnyk) - sopran, J.S.Bach Missa BWV 232
Urodziła się na Ukrainie. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium.
W czasie studiów podyplomowych w Warszawskiej Akademii Muzycznej
im. F. Chopina w 1992 r. zadebiutowała na scenie Warszawskiej
Opery Kameralnej, a cztery lata później na scenie Thęatre des Champs-Elysćes
w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie Mozarta.
Ma na koncie ponad czterdzieści partii, m.in. w operach Monteverdiego,
Glucka, Handla, Mozarta, Webera, Bizeta. Rossiniego, Verdiego,
Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów
współczesnych zrealizowanych na najbardziej znanych i prestiżowych
scenach świata.
Role te przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występuje
także w repertuarze kameralnym oraz w recitalach, z siostrą pianistką
Natalią Pasiecznik, licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych
w słynnych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy,
Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Wielokrotnie
współpracowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata,
wśród których są: Boston Symphony Orchestra (USA), Narodowa Orkiestra
Symfoniczna Belgii, Orquestra Nacional de España i Orquesta Sinfónica
de RTVE (Hiszpania), English Concert, Wiener Symphoniker, Orchestre
Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France,
Les Musiciens du Louvre-Grenoble (Francja), Akademie für Alte Musik
Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestra XVIII wieku, pod batutą
takich mistrzów, jak m.in. Ivor Bolton, Frans Brüggen,
Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, René Jacobs, Roy Goodman,
Christopher Hogwood, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe,
Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk,
Jean-Claude Malgoire, Marc Minkowski, Kazushi Ono, Andrew Parrott,
Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marcello Viotti, Antoni Wit,
Massimo Zanetti.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych w
s’Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej
Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem
tygodnika „Polityka”, nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego
Fryderyk za najlepsze nagrania solowe, nagrodą Orfeusz festiwalu
Warszawska Jesień, Złotym Krzyżem Zasługi oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego
za najlepszą kobiecą rolę operową. W 2005 i 2010 roku została nominowana
przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza
śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 artystka otrzymała doroczną
Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została
odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.
W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 CD i DVD. które nagrała
dla firm: CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi,
Naxos i Opus 111.
Krystian Adam Krzeszowiak - tenor J.S.Bach Missa BWV 232
Ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu, a następnie studiował śpiew
w Konserwatorium G.Verdiego w Mediolanie. Zadebiutował rolą księcia
d’Almaviva w „Cyruliku Sewilskim” Rossiniego, a następnie w roli
tytułowej „La Clemenza di Tito” Mozarta oraz w „Il Matrimonio Segreto” Cimarozy.
Krystian Adam Krzeszowiak koncertuje w najlepszych salach koncertowych
na całym świecie, regularnie współpracując z renomowanymi dyrygentami i
zespołami, takimi jak: Sir John Eliot Gardiner/Monteverdi Choir and English
Baroque Soloists; Claudio Abbado/ Orchestra Mozart;
Giovanni Antonini/ Il Giardino Armonico; Fabio Bonizzoni/ La Risonanza;
Theodor Currentzis/ Musica Aeterna; Alan Curtis/ Il Complesso Barocco;
Ottavio Dantone/ Accademia Bizantina; L'arte del mondo/ Werner Ehrhardt;
Diego Fasolis/ I Barocchisti; Vaclav Luks/ Collegium 1704;
Federico Maria Sardelli/ Modo Antiquo; Ian Adamus/ Capella Cracoviensis.
Do największych osiągnieć w dotychczasowej karierze artysty należy zaliczyć m.in:
udział w produkcji „Il Ritorno d'Ulisse in Patria” C.Monteverdiego w Teatro alla Scala
pod dyr. Rinaldo Alessandriniego, w reż.Roberta Wilsona; „Dixit Dominus”
Pergolesiego pod dyr. Claudio Abbado z Orchestra Mozart
(nagrywane dla Deutsche Grammophon); „Ottone in Villa” na Festiwalu w
Insbrucku pod dyr. Giovanniego Antoniniego; światową premierę opery „Teneke”
Fabio Vacchiego, jako debiut artysty w 2007 r.w Teatro alla Scala pod
dyr.Roberto Abbado; „Dido and Aeneas” Purcella w Teatro La Fenice in Venice,
pod dyr. Attilio Cremonesi; „Rodelinda” (Grimoaldo) G.F.Haendla z
Capellą Cracoviensis; „Israel w Egipcie” pod dyr. Diego Fasolisa;
„Il Trionfo del Tempo e del Disinganno” z Fabio Bonizzonim; „Ariodante”
(Lurcanio) w Beaune oraz w Santiago de Compostela pod dyr. Federico
M. Sardellego; „Le Cinesi” Glucka na Festiwalu Musikfestspiele in Potsdam
oraz w Winterthur Theatre z Wernerem Erhardtem; „Requiem” MH559
Michała Haydna w Leverkusen.
Krystian Adama Krzeszowiak regularnie współpracuje z Sir. Johnem Eliotem
Gardinerem, uczestnicząc w prestiżowych projektach jego zespołów
Monteverdi Choir oraz English Broque Soloists. Do najważniejszych należy
zaliczyć tytułową rolę w „L’Orfeo” oraz „Nieszporach” C.Monteverdiego w
Carnegie Hall i podczas tournee po USA, a także w Royal Albert Hall w
Londynie, w ramach prestiżowego BBC proms oraz w Wersalu.
A ponadto udział w światowym tournee „Monteverdi’s Trilogy” pod dyrekcją
Sir J.E.Gardinera. Ostatni sezon artysty obejmował m.in. rolę Don Ottavio
w „Don Giovannim” Mozarta w Tel Aviv Opera House, na Festiwalu w Znojmo
oraz w Teatro dell’Arte w Mediolanie; „Wesele Figara” z Dutch National Opera
w Amsterdamie pod dyr. Ivorego Boltona, nagranie „Il Sogno di Scipione”
(Publio) Mozarta w Londynie z Classical Opera Company pod dyr. Iana Page.
A ponadto takie produkcje jak: „L'Incoronazione di Poppea” pod dyr. Spinosiego
w Barcelonie i Bilbao; „Mesjasz” w Wersalu; Monteverdi's „L'Orfeo”Monteverdiego w Leverkuseni Dusseldorf z L'Arte del Mondo;
La Resurrezione” z zespołem La Risonanza F.Bonizzoniego w Mediolanie;
europejskie tournee z Oratorium „Israel w Egipcie” z Collegium 1704 pod
dyr. V. Luksa oraz „Pasja Mateuszową” Bacha w Théâtre des Champs-Elysées;
ponadto europejskie tournee z „Benvenuto” Celliniego z Sir J.E. Gardinerem
oraz Monteverdi Choir and Orchestra i wiele innych projektów.

Agnieszka Żarska - kierownik artystyczny, dyrgent,
dyrektor Barokowych Eksploracji i Baroque Collegium 1685
Muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury,
fundriser (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe
studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka stowarzyszenia
Szczawnicki Chór Kameralny, inicjatorka i kierownik projektów artystycznych
zespołu. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu
Barokowe Eksploracje nagrodzonego w 2015 r. „Perłą Pienin” za promocję
Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą, a także w 2019 r. międzynarodowym
certyfikatem jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym festiwalom europejskim
przez grono organizatorów i ekspertów. W ramach Barokowych Eksploracji organizuje
koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie oraz polskie premiery
barokowych oper. Przygotowuje i prowadzi autorskie projekty edukacyjne, propagujące
muzykę isztukę Baroku wśród szerokiej publiczności, w tym dzieci i młodzieży.
W latach 2011-2020 jako manager kultury, zarządzała projektami kulturalnymi dla
Grupy Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica.
Agnieszka Żarska jest założycielką, kierownikiem artystycznym międzynarodowego
Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) zrzeszającego grono znakomitych
śpiewaków i instrumentalistów wirtuozów. Jako dyrygent zrealizowała m.in. wybór z
Kantat J. S.Bacha, Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F.Haendla,
ponadto dzieła C. Monteverdiego, M. A. Charpentiera, M. R. Delalande,
muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa, M. Mielczewskiego, M.Zieleńskiego,
S.Szarzyńskiego, G.G.Gorczyckiego, ponadto szeroki repertuar a cappella,
w tym premierowe wykonania miniatur chóralnych napisanych specjalnie dla
Szczawnickiego Chóru Kameralnego. Wraz ze swoimi zespołami koncertowała na
Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, podczas prestiżowych
cykli i festiwali takich, m.in.: BACH 200 UW, Dramma per musica, Festiwal Gorczyckiego,
Bydgoska Scena, Barokowa, Festiwal Barokowy Szczawno-Zdrój i inne .
W 2018 roku podjęła współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych
interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem -
Peterem Kooijem, w roku 2020 z wybitną sopranistką Olgą Pasiecznika ,
a w 2022 r. z niemieckim kontratenorem Andreasem Schollem.
Jako pierwszy polski dyrygent, na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma
per Musica, poprowadziła w Warszawie Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z
Peterem Kooijem w roli tytułowej. Oratorium to zostało nagrane live w
ramach programu "Kultura w sieci". Jest ponadto pomysłodawczynią, kordynatorem
oraz kierownikiem artystycznym Barokowych Wokalnych Kursów Mistrzowskich
odbywających się w Szczawnicy od 2019 r.

Baroque Collegium 1685 - Chór i Orkiestra
to międzynarodowego zespół, koncentrujący się na udostępnianiu i przybliżaniu
muzyki baroku, a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych.
Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest
Agnieszka Żarska. Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą
śpiewacy wywodzący się ze Szczawnickiego Chóru Kameralnego, prezentujący
profesjonalny poziom wykonawczy oraz współpracujący projektowo, polscy i
zagraniczni soliści. Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza
znakomitych muzyków nurtu HIP związanych m.in. z orkiestrą Musica Florea
Praha. Orkiestra ta została założona w 1992 r. jako jedna z pierwszych poważnych
inicjatyw w dziedzinie stylistycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej
w Czechach.
Baroque Collegium 1685 zainaugurowało swoją działalność w kwietniu 2016 r.,
prezentując Oratorium Wielkanocne BWV 249 J.S.Bacha w ramach cyklu
Bach200UW w Warszawie, na zaproszenie Uniwersytetu Warszawskiego.
W 2018 roku Zespół podjął oraz kontynuuje współpracę artystyczną z jednym
z najwybitniejszychinterpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim
śpiewakiem Peterem Kooijem.
Baroque Collegium 1685 koncertowało w ramach takich festiwali jak: Bach200UW,
Bydgoska Scena Barokowa, Iubilaei Cantus w Nowym Sączu, Barokowe Eksploracje
wSzczawnicy, dwukrotnie w ramach Festiwalu Gorczyckiego na Śląsku (w 2017 r.
Zespół inaugurował ten Festiwal, prezentując Kantaty J.S.Bacha); Festiwal Barokowy,
Szczawno-Zdrój, Podkarpacki Festiwal Dziedzictwa Kresów.
W 2019 r. na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w
Warszawie Zespół wykonał Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z Peterem
Kooijem w roli tytułowej. Baroque Collegium 1685 realizuje ponadto oryginalne
projektyedukacyjne, popularyzujące muzykę barokową wśród społeczności małych
środków, w tym wśród dzieci i młodzieży.