artyści


Andreas Scholl - kontratenor

„Andreas Scholl ma najbardziej zachwycający głos kontratenorowy
na świecie. Podczas
prezentowanych przez niego trzech arii Haendla,
blisko
 6000 ludzi ledwo odważyło się oddychać”. (The Times)
 
Artysta był nominowany do nagrody Grammy, jest zdobywcą wielu
nagród i wyróżnień, w tym Nagrody Kulturalnej Państwa Hesji, którą
otrzymał wraz z żoną, pianistką Tamar Halperin, ECHO Award,
Gramophone Award i Edison Award.
Był pierwszym kontratenorem, który pojawił się na prestiżowym koncercie
the Last Night of the Proms w Londynie. W ciągu trzech dekad kariery
Andreas Scholl wydał serię niezwykłych nagrań solowych nagrywając
dla wytwórni Decca album „Wanderer” – we współpracy z Tamar Halperin 
oraz „O Solitude” – album w całości dedykowany muzyce Purcell’a z 
orkiestrą Accademia Bizantina, który zdobył nagrodę
BBC Music Magazine 2012, a ponadto:  „Arias for Senesino, Heroes” 
– płyta z ariami Händla, Mozarta, Hassego i Glucka, „ A Musicall Banquet,
Arcadia”- zbiór rzadkich i niepublikowanych kantat kompozytorów z rzymskiego
„Koła Arkadii”, „Wayfaring Stranger” – wybór specjalnie zaaranżowanych 
angielskich i amerykańskich pieśni ludowy z Orpheus Chamber Orchestra,
Kantaty J.S. Bacha z Kammerorchester Basel oraz wybór motetów
Antonia Vivaldiego z Australijską Orkiestrą Brandenburską.
Jego bogata dyskografia bejmuje również nagrania dla Deutsche Grammophon
– Oratoria: „Solomon” i „Saul” G.F. Haendla, pod dyrekcją Paula McCreesha,
a także dla Harmonia Mundi: „Stabat Mater” Vivaldiego; „Maddalena ai piedi di Cristo” 
Caldary; oraz album „Crystal Tears” z pieśniami Johna Dowlanda.
Jego wydawnictwa DVD obejmują takie produkcje haendlowskich oper,
jak: „Giulio Cesare” (zarówno dla Decca, jak i Harmonia Mundi), „Rodelinda” (Warner)
oraz „Partenope” (Decca). Jedną z ostatnich produkcji z udziałem artysty jest
płyta „Small Gifts of Heaven”- wybór arii altowych J.S.Bacha w ramach współpracy
z Dorothee Oberlinger i Ensemble 1700 , wydana dla wytwórni Sony.
Najnowsze projekty Andreasa Scholla to m.in. „The Twilight People” - program
recitalowy we współpracy z Tamar Halperin, realizowany w prestiżowych salach
koncertowych takich jak:  Concertgebouw, deSingel i Wigmore Hall, recitale z
Edinem Karamazowem z serii „Les Grandes Voix” oraz współpraca z Orkiestrą
Kameralną Musica Viva i Alexandrem Rudinem.
Najbardziej znaczące role operowe Andreasa Scholla to Giulio Cesare, w której to
debiutował w Operze Frankfurckiej oraz w Théâtre des Champs-Elysées i na
Salzburger Festspiele w 2012 r., dzieląc scenę ze słynną Cecilią Bartoli.
Wystąpił także jako Bertarido  („Rodelinda”- Haendel) , debiutując w tej roli
zarówno na Glyndebourne Festival Opera,jak też na scenie The Metropolitan Opera
obok znakomitej śpiewaczki Renée Flaming.
Występy koncertowe Andreasa Scholla obejmowały koncerty z
Filharmonikami Berlińskimi, Filharmonikami Nowojorskimi, Concertgebouworkest,
Boston Symphony Orchestra i wszystkimi czołowymi orkiestrami barokowymi
na świecie.  Jest regularnym gościem licznych zespołów kameralnych 
m.in. Kammerorchester Basel, Zürcher Kammerorchester, Tel Aviv Soloists oraz
Vienna Morphing Orchestra, z którą intensywnie pracował nad twórczością Arvo Pärta.
Urodzony w rodzinie śpiewaków w Eltville nad Renem, niedaleko Wiesbaden,
otrzymał wczesne wykształcenie muzyczne w Kiedricher Chorbuben,
chórze z 650-letnią tradycją. Później studiował u Richarda Levitta i René Jacobsa 
w Schola Cantorum Basiliensis.
 
Źródło: Felsner Artist
Tłumaczenie: Agnieszka Żarska



Peter Kooij - bas
Należy do grona najlepszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie.
Studia muzyczne rozpoczął w klasie skrzypiec, a edukację wokalną kontynuował
pod kierunkiem Maxa van Egmonda w Konserwatorium im. Sweelincka w
Amsterdamie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Peter Kooij ma w dorobku ponad
150 wydawnictw fonograficznych nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych,
takich jak Sony, Phillips, Virgin Classics, Erato, EMI, BIS i innych. Występował na
całym świecie, m.in.: w Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein w Wiedniu,
nowojorskiej Carnegie Hall, Royal Albert Hall w Londynie, Teatro Colón w Buenos
Aires, Filharmonii w Berlinie, Palais Garnier w Paryżu i Suntory Hall w Tokio, pod
batutą takich dyrygentów, jak: Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Masaaki Suzuki,
Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Sigiswald Kuijken, Sir Roger
Norrington i Ivan Fisher.
Jest dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble Vocal Européen. Wykładał w
Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w
Hanowerze. Jest profesorem Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, oraz
Królewskiego Konserwatorium w Pradze, a od 2013 r. także Wyższej Szkoły Sztuk
Pięknych w Bremie. Artysta prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji,
Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Finlandii, Japoniii Polsce. Peter Kooij został w 2016 roku
nagrodzony prestiżowym Medalem Bachowskim w Lipsku, przyznawanym dla
najważniejszych propagatorów muzyki Bacha na świecie.

Magdalena Podkościelna - sopran
Odbyła studia wokalne praktyki historycznej w klasach:
Marii Cristiny Kiehr (Trossingen), Emmy Kirkby (Londyn),
Petera Kooija (Den Haag) oraz w Scholi Cantorum Basiliensis (Szwajcaria).
Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in.: Austria Barock Akademie,
Vantaa Barokki Helsinki, Palazzo Ricci Montepulciano, w klasach 
Maríi Cristiny Kiehr, Susanny Rydén, Jilla Feldmana, Boba van Asperena i
wielu inych. Jest dwukrotną laureatką renomowanej nagrody Fundacji
Jutta A. Palmer-Laeiszhalle Hamburg. Sopranistka koncertuje z takimi
muzykami, jak: Jordi Savall / Le Concert des Nations / Hesperion XXI,
Capella Reial de Catalunya, Philippe Herreweghe/ Collegium Vocale Gent,
Roland Wilson / Köln, Manfred Cordes/ Weser Renaissance, Lauten
Compagney,  Hermann Max, Frieder Bernius, Ensemble Amarcord,
Lorenz Duftschmid,  Bach Consort Moskau i wieloma innymi. Brała udział w
nagraniach płyt  CD i DVD dla uznanych wytwórni oraz rozgłośni radiowych
i dla telewizji  m.in.: Sony Music, CPO, Alia vox, outhere MUSIC;
telewizje niemieckie:  NDR, WDR, Bayerischer Rundfunk oraz Ö1 Austria;
Polskie Radio,  TV 2 Polska, TV Polonia; Radio Rossija-Moskwa,Europäisches
Parlament, ARTE- France. Ponadto zrealizowała wiele płyt CD pod
dyrekcją Friedera. Berniusa.
Artystka koncertuje w najlepszych salach Europy i świata m.in.:
Auditorium Barcelona & Palau de la Musica, Auditorio Nacional de
Música in Madrid, Sevilla; Milano LaVerdi, Teatro Perugia, Verona,
Varese, Parma, Palazzo Montepulciano, Théâtre des Champs-Élysées
Paris, Château de Versailles, BBC Proms-London; Tchaikovsky
Concert Hall w Moskiwie & Mariinski - Theater w Sankt Petersburgu;
a ponadto w Danii, Austrii, Belgii, Hollandii, Schwajcarii, Luxemburgu,
Japonii, Chinach, Taiwanie, Korei Pd., Kanadzie, Guatemali,
Argentinie, Izraelu, El Salvadorze, Czechach, Finnlandii, Norwegii,
Polsce itd., w ramach  renomowanych  festiwalach : Bachfest Leipzig,
Händel-Festspielen Halle, Offenes Palais Dresden, Elbphilharmonie
Hamburg, Laeiszhalle Hamburg, Berliner Dom, Misteria Paschalia–Kraków.
Brała udział w  produkcjach operowych współpracując z takimi teatrami,
jak : Theater Oostende, Theaterfestival in Veere, Théâtre National
Wallonie-Bruxelles, KVS Theater, Floraliënhal Gent, Oostende,
Amphithéâtre in Namur, Le Mans-Grand Théâtre.
Magdalena Podkościelna prowadzi ponadto kursy mistrzowskie
w Montepulciano (Palazzo Ricci).


Tobias Hunger - tenor
Edukację  muzyczną rozpoczął  w Dresdner Kreuzchor, następnie  studiował 
śpiew  u H.Ch. Polstera w Hochschule  für  Musik  und  Theater  „Felix 
Mendelssohn  Bartholdy”  w Lipsku.  Brał  także udział w   licznych  kursach 
mistrzowskich  prowadzonych przez  P. Schreiera, S.  Weira,  G.  Türka,
E.  Randovę i zespół The King’s Singers. Jest znanym na całym świecie 
śpiewakiem  koncertowym  i oratoryjnym, szczególną  uwagę  poświęca
interpretacji  muzyki XVII i XVIII w. Współpracował z renomowanymi zespołami,
orkiestrami i dyrygentami, takimi jak m.in. Ph.   Herreweghe, A. Spering, V. Luks,
H.Ch. Rademann, H. Max, R. Kreile i G. Schwarz. Wykonuje także repertuar
operowy – występował w takich rolach, jak m.in. Paolino w I
l matrimonio segreto
 D. Cimarosy, Don Ottavio w Don Giovannim,
Ferrando w Così fan tutte oraz Basilio i Don Curzio w Weselu Figara 
W.A. Mozarta, Acis w operze Acis i Galatea G.F. Händla,
a ostatnio Triquet w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego.
 


Margot Oitzinger - alt
Urodziła się w Grazu, gdzie też ukończyła Uniwersytet Sztuki w klasie
śpiewu. Doskonaliła swoje umiejętności podczas wielu kursów
mistrzowskich, w tym prowadzonych przez takie znakomitości jak
Emma Kirkby oraz Peter Kooij. W 2008 roku została  laureatką
Międzynarodowego Konkursu J.S.Bacha w Lipsku oraz, w 2006 r.,
konkursu dla śpiewaków barokowych w Chimay w Belgii .
Jako solistka regularnie współpracuje z czołowymi zespołami
barokowymi, takimi  jak: Collegium Vocale Gent, Bach Collegium
Japan, Concerto Copenhagen, L‘Orfeo Barockorchester, 
Wiener Akademie,  Bach Consort, Le Concert Lorrain,  Dunedin
Consort, Sette voci i wieloma innymi.
Jej repertuar koncertowy obejmuje partie altowe wielu oratoriów,
kantat i oper przede wszystkim z epoki baroku ale też  muzykę
klasyczną oraz współczesną. Wielokrotnie występowała w ramach
renomowanych festiwali europejskich, takich jak:  Festival Crete
Senesi (pod batutą Philippe Herreweghe), Bachfest Leipzig
(pod batutą Petera Neumanna oraz Hermanna Maxa), 
Festival voor oude Muziek Utrecht (pod batutą Masaaki Suzuki
oraz Lorenzo Ghielmi), a także Musikfestival Bremen, Schützfest
Dresden, Bachfest Salzburg, Haendel Festspiele Halle,  Festival
de musique de la Chaise Dieu oraz Styriarte. Zrealizowała nagrania
dla wielu wytwórni płytowych, przede wszystkim: Deutsche Harmonia
Mundi (J.Haydn Arie per un'Amante,), Linn records (J.S.Bach, Msza h-moll,)
Challenge Records (W.A.Mozart, Bezulia liberata), Querstand
(G.P.Telemann  Kantaty), CPO (H.Schütz Włoskie Magrygały),
a ponadto: J.S. Bach - Stiftung (J.S.Bach, Kantaty).



Agnieszka Żarska - kierownik artystyczny, dyrgent

Muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury,
fundriser (Instytut Muzykologii KUL-dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe
studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka stowarzyszenia
Szczawnicki Chór Kameralny, inicjatorka i kierownik  projektów artystycznych
zespołu. Pomysłodawczyni i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu
Barokowe Eksploracje nagrodzonego w 2015 r. „Perłą Pienin” za promocję
Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą, a także w 2019 r. międzynarodowym
certyfikatem jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym festiwalom europejskim
przez grono organizatorów i ekspertów. W ramach Barokowych Eksploracji  organizuje
koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie oraz polskie premiery
barokowych oper. Przygotowuje i prowadzi autorskie projekty edukacyjne, propagujące
muzykę isztukę Baroku  wśród szerokiej publiczności, w tym dzieci i młodzieży.
W latach 2011-2020 jako manager kultury, zarządzała projektami kulturalnymi dla
Grupy Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica.

Agnieszka Żarska jest założycielką, kierownikiem artystycznym międzynarodowego
Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) zrzeszającego grono znakomitych
śpiewaków i instrumentalistów  wirtuozów. Jako dyrygent  zrealizowała  m.in. wybór z
Kantat J. S.Bacha, Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G.F.Haendla,
ponadto dzieła C. Monteverdiego, M. A. Charpentiera, M. R. Delalande,
muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa, M. Mielczewskiego, M.Zieleńskiego,
S.Szarzyńskiego, G.G.Gorczyckiego,  ponadto szeroki repertuar a cappella,
w tym premierowe wykonania miniatur chóralnych napisanych specjalnie dla
Szczawnickiego Chóru Kameralnego.  Wraz ze swoimi zespołami koncertowała na
Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, podczas prestiżowych
cykli i festiwali takich, m.in.: BACH 200 UW, Dramma per musica, Festiwal Gorczyckiego,
Bydgoska Scena, Barokowa, Festiwal Barokowy Szczawno-Zdrój i inne .
W 2018 roku podjęła współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych
interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem -
Peterem Kooijem, a w  roku 2020 z wybitną sopranistką Olgą Pasiecznik.
Jako pierwszy polski dyrygent, na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma
per Musica, poprowadziła w Warszawie Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z
Peterem Kooijem w roli tytułowej. Oratorium to zostało  nagrane live w
ramach programu "Kultura w sieci". Jest ponadto pomysłodawczynią, kordynatorem
oraz kierownikiem artystycznym Barokowych Wokalnych Kursów Mistrzowskich
odbywających się w Szczawnicy od 2019 r.


Baroque Collegium 1685 - Chór i Orkiestra 
to międzynarodowego zespół, koncentrujący się  na udostępnianiu i przybliżaniu
muzyki baroku,  a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych.
Inicjatorką powstania Collegium oraz dyrektorem artystycznym jest
Agnieszka Żarska. Trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium tworzą
śpiewacy wywodzący się ze Szczawnickiego Chóru Kameralnego, prezentujący
profesjonalny poziom wykonawczy oraz współpracujący projektowo, polscy i
zagraniczni soliści. Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza
znakomitych muzyków nurtu HIP związanych m.in. z orkiestrą Musica Florea
Praha. Orkiestra ta została założona w 1992 r. jako jedna z pierwszych poważnych
inicjatyw w dziedzinie stylistycznie świadomej interpretacji muzyki dawnej
w Czechach.
Baroque Collegium 1685 zainaugurowało swoją działalność w kwietniu 2016 r.,
prezentując Oratorium Wielkanocne BWV 249 J.S.Bacha w ramach cyklu
Bach200UW w Warszawie, na zaproszenie Uniwersytetu Warszawskiego.
W 2018 roku Zespół podjął oraz kontynuuje współpracę artystyczną z jednym
z najwybitniejszychinterpretatorów  muzyki J.S.Bacha na świecie, holenderskim
śpiewakiem  Peterem Kooijem.
Baroque Collegium 1685 koncertowało w ramach takich festiwali jak: Bach200UW,
Bydgoska Scena Barokowa, Iubilaei Cantus w Nowym Sączu, Barokowe Eksploracje
wSzczawnicy, dwukrotnie w ramach Festiwalu Gorczyckiego na Śląsku (w 2017 r.
Zespół inaugurował ten Festiwal, prezentując Kantaty J.S.Bacha); Festiwal Barokowy,
Szczawno-Zdrój, Podkarpacki Festiwal Dziedzictwa Kresów.
W 2019 r. na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w
Warszawie Zespół wykonał Oratorium „Saul” HWV 53 G.F.Haendla z Peterem
Kooijem w roli tytułowej. Baroque Collegium 1685 realizuje ponadto oryginalne
projektyedukacyjne, popularyzujące muzykę barokową wśród społeczności małych
środków, w tym wśród dzieci i młodzieży.

chor
loader